Overweeg je al een tijdje om je bedrijf te starten? Je hebt een idee en je weet wat je wil? Dan is het aangewezen om de markt te verkennen en te kijken welke trends en ontwikkelingen in je branche actief zijn. Start je eigen bedrijf met dit stappenplan.
Trends en ontwikkelingen verkennen
Ga op zoek naar trends en ontwikkelingen die in je branche actief zijn. Surf via Google naar beschikbare rapporten en lijstjes met de meest actuele ontwikkelingen. Op de website van Google Trends vind je gemakkelijk en snel een overzicht van de meest gezochten diensten op basis van zoekwoorden. Onderzoek vervolgens de technologieën, het aanbod en de duurzaamheid van je aangeboden dienst(en). Zet alle trends die je tegenkomt in een spreadsheet en kijk tot slot welke meerwaarde zij bieden voor jouw product of dienst.
Bepaal je slagingskansen
Een eigen bedrijf starten verloopt niet geheel zonder risico’s. Niet elke branche heeft evenveel kans tot slagen. Ga op onderzoek uit, kijk hoeveel bedrijven er in dezelfde branche actief zijn en hoeveel er binnen het jaar stopt. Stem jouw aanbod hierop af en leer wat wel en niet werkt. Op die manier kan je een nog beter inspelen op de actuele trends en ontwikkelingen.
Ga de interactie met je doelgroep aan
Er is geen betere manier om na te gaan of er behoefte is aan je product of dienst, door dit aan je doelgroep te vragen. Start een online enquête en vraag naar hun mediagedrag zodat je weet op welke kanalen jouw doelgroep actief is. Betrek je doelgroep bij je bedrijf, stel ze open vragen en vraag hun wat ze van je product of idee vinden. Op die manier creëer je een loyale community die gebaseerd is op vertrouwen.
Wie is je concurrent?
Wie zijn jouw concurrenten? Met wie ga je de ‘strijd’ aan? Wat doen ze? Wat zijn hun prijzen? Waar bieden zij hun diensten aan? Gaan ze mee in de actuele trends? Vergelijk ze met elkaar en bedenk op welke punten jij je kan onderscheiden. Bied iets aan wat je concurrenten niet aanbieden: een bepaalde service, laagste-prijs-garantie, kortingsbonnen, enzovoort.
Je onderzoek uitbesteden
Wanneer je door de bomen het bos niet meer ziet, dan kan je ervoor kiezen om je marktonderzoek uit te besteden aan een communicatie- of reclamebureau. Zij gaan op zoek naar je doelgroep en verzamelen essentiële informatie die bruikbaar is voor de opstart van je bedrijf. Vervolgens worden deze resultaten vergeleken op grote en kleine schaal om het potentieel van je product of dienst te evalueren.
Op basis daarvan werken zij een communicatieplan uit zodat je weet hoe je het maximum aan uit je bedrijf kan halen een kan er een ondernemingsplan opgemaakt worden.